2013. november 9., szombat

Ha bézöl a béta; na az Bétöl!

Csanádi Bence: Sámson 8A+ (Remete-barlang)
 Hát hol is kezdjem. Annyi minden ötletem, történetem van, amit hangosan belecsapkodnék a laptopba. Túl sok is, ezért nem is teszem. Zavarban vagyok. Olyan régen írtam bejegyzést olyan mászótúráról amin én is részt vettem, hogy most nem találom a történetem fonalának végét. Nah segít talán hogy egy kicsit meséljek arról ami mostanában történik. Szóval Csanádi Bence sokkolta a magyar mászótársadalmat.

Csak pár idézet a kedvenceim közül: Farkas Tamáska így vélekedett: "minden elismerésem béla, szerintem a mászótörténelem egyik legnagyobb limit átlépése!!!!!!!!!" Strommer Soma:
"iszonyat kemény :D respect. megyek sírva edzeni :) " Bence ennyit írt: "The epitome of bouldering. The testpiece of my generation. very pleased."
Szép ősz a magyar boulder történelemben...fb. 8A+ Kombájn by Zupi Sokak által megerősítve, a legnehezebb magyarországi boulder lehet ez: Sámson ülőstartal Traktor véggel...mi a fjöösz?

Szóval mi is történik mostanában? Lehámoztam már az egyetem külső héját, ebben a félévben kőkemény íróasztal előtti ücsörgés zajlik, nagyon kevés mászással és edzéssel. Totál őrült hét után mindenképp mászni akartunk valamit, de a hétvégére nem ígért túl sok jót az előrejelzés. 
Az egyértelmű esőzés miatt a péntekre esett a választás. Csütörtökön zajlott az egyetemen egy Tésztahídépítő verseny, melyre én is neveztem a szombathelyi mászócsapat egy kiválóságával; Tóth Balázs mászó- és kar-társammal. A verseny jobbra sikerült mint azt terveztük; 217,1kg-nál tört el az AC/DC névre keresztelt 911gramm súlyú hidacska.
 Reggel 7, kint csöpörög az eső: a pára pedig a tésztának tragédia...
 Ultramázli: az eső eláll, kisüt a nap!
97 nevezett versenyző.
A siker nagyon édes volt a számomra, mert igazán sokat jelentett, ezzel a rekorddal egy középiskolásként dédelgetett álmom valósult meg. Szóval úgy éreztem, sebaj hogy előző éjszaka az építés miatt alig aludtam, most akkor is el kell menni "koccintani". Szerencsére az önkontrollban egészen jó vagyok és mindig tudok tenni fontossági sorrendet, így nem sokkal kettő után sikerült kiszakadni a táncoló Gábor barátom révületéből és lassan elindulni hazafelé. Reggel 8. Áramlástechnika, 9:50 Kinematika, 12:50 Pázmánd. Ez az órarendem. Árpi is hazaesik az egyetemről, rotyog a kávé, V12 padek bekészítve: Indulás!
A bemelegítés finomkodva történik, vigyázzva, spórolva a bőrünkkel, ez a gránit ugyanis gyalázza a kezet. Bemelegítésnek megmásszuk a Kimászás a hugyból nevű bouldert, nagyon izgis bemelegítő minden izomcsoportot átmozgatva. Ezután ennek a továbbfejlesztett változatát próbáltuk Árpival, melyet legutóbb Benke Bazsi társaságában találtunk ki. A Három testőr mozgásától könnybe lábad egy igazi boulderes szeme. Megmászni nem sikerült, így marad nem opennek.
 Az most jó lesz!
 La coste.. nah az is egy olcsóbb 7C...
 Ez az alkoholos nem volt jó erre a sziklára, legközelebb fekete legerősebbet viszem ki!
the proj
Amint úgy éreztük, hogy már nem hidegek se kívül-se belül az ujjaink berendeztük a chraspadeket a Patkány ülő nevű út fölé. Elkezdtük a melegítő try-okat, Gábor pedig odaadta feltöltve a kameráját. Csak meg kellett mászni! Árpi első try-ja tökéletes volt, csak pilákolni tudtam. Nagy löketet adott ez a napnak, én is teljesíteni akartam. Hétfőn annyira kemény edzést nyomtam, hogy 2 napig remegett a kisujjam ha emelni akartam a kezem. Éreztem viszont sokat pihentem, muszáj hogy most megakadjon.
Nem akarom koptatni a számat, ezt írtam a 8a kommentbe: Micsoda hihetetlen meglepetés! 2 nap, 30-40 próba. Aláírom Barnuska véleményét ez a boulder technikai nehézségek miatt kapja meg a C betűt. Az én véleményem: hogy nehezebb mint az Illuminátor, az Él boy vagy a Morczna tutaj, szóval szerintem ezt meg is beszéltük.. :) Az első mozdulatra más bétát találtam ki mint a többiek, a köldökömig letolom a jobbos fogást és elnyúlok addig ameddig csak bírok (egy picit még azon is túl) és ott kapom el a kenyeret. Az első napom rossz bétákra ment el, a régi sarkazós nem adta ki, azt hiszem gyenge voltam hozzá. Viszont ma sikerült megtalálni a legjobb pozíciót a testemnek, az új bétával csak 3-4 try kellett. Fejlámpával sötétben. Nagyon örülök, hogy Árpival mindketten ugyanazon a napom csaptuk le. Kapott egy double combot ma.. :-P
(Barnuska tickjén Patkány álló néven fut, ők úgy hívják, mi Árpival így, amint Patkány mondja a tutit mi is alkalmazkodunk, hisz az Ő FA-ja. Ez minden utadra vonatkozik Fater, tudom hogy ezt most olvasod...:) Respekt for you!!!)

 az új mászós pulcsim
 Kimászás a hugyból 6B+ harmadik mozdulata
 az első mozdulat
 az első
 Amint megvolt az örömködés végre én is nekiállhattam az ülőstartnak. Bemegy az ember abba a márgás, párás barlangba hol enyhe hugyszag terjeng és 3-4 mozdulattal bele lehet jutni az original állóstartba. Egy 6C boulderre tippeltük az alját és bár jók a fogások mégis fárad az ember. Árpi is rengeteget dobott rá folyamat egyre közelebb a becsízüléshez, én is háromszor elverettem a sarkazás utáni továbbnyúlásig, szóval reménykedhetünk a hideg és száraz időben, akkor legközelebb mindketten megmásszuk. És az jó lesz! :) Beszéljenek a képek és a videó.
 
 V12pad és árpi egy V10 beszállója alatt...:)
 A második mozdulat
 És már benne is vagy az eredeti beszállójában, jöhet a menet!
 jönne föl a sarok, ha jönne :-)
 Virsliujjak hátránya...
Készülünk felhívni Barnuskát az orákulumot, hogy elbeszélgessünk csupa minket érdeklő dolgokról. Mi volt Svájcban, a fokozatok, meg a nevek... :-) Barnuska mindig a tökéletes béta megmondója.
 A Facebook profilkép nevű 7C+ sem szabad elfelejtenünk!!!
 RATrak 7C
Bazsi az Egg downtension fb. 7A-ban.
RATrak 7C from Izer Bálint on Vimeo.

4 megjegyzés:

Bogyó Dávid írta...

csak egy kérdés(és mivel ti vagytok a new generation és ezért ez kiemelten fontos :) - biztos, hogy kell felirat? leginkabb azert kerdezem, mert a boulder meg szubkulturabb mint maga sziklamaszas es ugyis tudja akinek tudnia kell - tajba illesztes meg minden, if you know what I mean ;) - es igen, ott van a turistajelzes is, de ugye a kutbaugras se jo pelda

Izer Bálint írta...

Az az ember aki engem jó 3-4 évvel ezelőtt boulderezni (meg)tanított Ő ezt így csinálta. Nekem ez szinte kőbe vésett, tán biblia. Éppen ezért az ülőstart az ülőstart, a topout pedig topout. Nem térdről rajt és nem visszaugrás!
Feliratot mellőzöm, de egy 1cm nyilacska a falon teszi az én szememben részben "sporttá" azt amire egy dzsungeli majom is képes lenne. Muszáj néhány apró szabályt vagy betartani vagy figyelembe venni, van akinek persze ez nem számít (és nem is kell hogy számítson), van akinek ez a mindene.

A boulderezésben én ezt helyesnek tartom, csak a baj itthon, hogy senki sem tekinti ilyen magas szintű művészetnek ezt; Ágh Istvánon kívül. Itthon mindenki csak megmászni akar, egy törött fogást visszaragasztani, vagy egy "lehet-kitöriket" megragasztani az nem fontos. Nincs is ezzel feltétlen baj, így születnek nyugaton is a reclimbed megmászások, új esély egy FA-ra valakinek...
Örülök annak, hogy a magyar sportmászás intelligenciában magasabban jár mint a boulderezés, örülök hogy van egy Urbanics Áronunk, aki mondjuk visszaragasztja a kitört peremet a Sarlatán 8b-be, mert az úgy lett nyitva, vagy mert csak így marad a fokozat, vagy mert csak így szép... vagy tök mindegy is hogy miért!!

A dolog globális kultúrája dönti ezt el szerintem. Egyébként erről az egész médiás dologról is azt gondolom, hogy a legfontosabb benne az az, hogy képet adunk másnak például boulderekről, mivel ezekről nem igen készül kalauz. A '90-es években több tucat 7C-8A boulder látott napvilágot "csak" Soós Tamás kezéből, melyeknek a nagy részére már senki sem emlékszik, vagy netán egy egy Kő-kapui variáns, melynek fogásait már az alkotója se ismeri fel. Ez baj szerintem! Mármint Te élvezed, te ottvagy, Neked tök jó! Ez fontos, de ha azt szeretnéd, hogy mondjuk ez motiváló legyen másoknak is, vagy 5 év múlva, vagy 10 év múlva is, akkor azért bizony tenni kell, nem elég csak megmászni valamit. Persze olyan is van hogy valakinek egy fb. 7B boulder nem faktor, szinte nem számít, nem is jegyzi magának se! Az én szememben ezen emberek elvesztették tiszteletüket a Sport irányába. Huuh, Nem akartam ilyen mélyre belemenni...

Az út nevét odaírni valóban ritka bouldereknél, leginkább csak kötelesekre jellemző ez, de a nyilazást nyugatabbra majdnem mindenhol alkalmazzák, ahol nem teljesen egyértelmű a beszálló, sokszor megpontozzák a beszálló fogást is! (itthon pl. Lowrider 7A+, Ördög-árok)

Az hiszem ennyit tudtok elmondani erről a témáról.

Bogyó Dávid írta...

No igen - a kismertekű nem feltűnő nyilazás persze nem azonos a nagy nyíllal meg a felirattal - egyebkent pont a Zinternet jo arra, hogy akar te is keszits (mint ahogyan szoktad is :) "kalauzt" foton berajzolt formaban - jo esetben ezek meg mar sosem vesznek el a digitálumban :)

Bogyó Dávid írta...

Es a sok kemeny megmaszashoz termeszetesen gratulalok, mint lenyegi elem :)