2014. március 7., péntek

2 nap 4 sziklája

szelfizés (önfotózás) sztáréknál
Az elmúlt napok igen érdekesen teltek nálunk, igen érdekesen máshol. Volt kontinens hol azért izgultak a milliók hogy DiCaprio kap-e Oscar-t végre vagy sem, volt kontinens mi úgy érezte elege van a nyugati hatalmakból, Putyin elkezdett valamit aminek még egyáltalán nem látni a végét, de már most sem tréfa dolog. Aztán az internet tele van még a here-vasalással, illetve a vicces képekkel hogy "Mi van amikor meglátogatjuk Oroszországot, illetve amikor Oroszország látogat meg minket." Egy számomra ismeretlen sráccal beszélgettem ma az egyetemen, akinek fogalma sem volt róla hogy 1600km-rel keletre mi történik. Ő úgy vélekedett, hogy kár ezekbe belefolynia, meg amúgy is mit tehetne ő a Népszínház utcából. Én meg agyaltam a szünetben tovább hogy aham... akkor biztos ezt mondogatták külföldön, amikor mi '56-ban megkaptuk ugyanezt. Már ha a hírek voltak olyan gyorsan terjedőek mint most. Az biztos hogy a Krím félszigetről nem szurkoltak se DiCaprionak, se Emma Watsonnak.
 Dudar-i tömböktől séta az autóhoz.

Savanyú szájízzel kell belevágni a bejegyzésbe, mely egy gyönyörű hétvége, gyönyörű mászásait tartalmazza. Felejtsünk is el mindent egy kicsit, nézzük meg mi minden történt március első hétvégéjén.
Szerda este edzés után pár gondolat megfogalmazódott bennem. Vannak az életben bizonyos dolgok amiket nem lehet tankönyvekből, leírásokból, lexikonokból elsajátítani. Ilyen a hegesztés, a biciklizés, a sex és a "sarokspicc" is. Tamáskával való közös boulderezésünk kapcsán gondolkodtam el. Mitől jobb ő ennyivel mint mi? Egy közepesen nehéz bouldert kértem, amit az utolsó mozdulatig elsőre veretett le. Amikor odaültem már akkor éreztem ebben nem lesz köszönet, nem is volt túl sok sanszom. Egy mozdulatot sem tudtam megcsinálni, csak külön-külön beleállni a mozdulatokba. Egyébként meglepően jó formában éreztem magam, csak úgy nyikorogtak a körmös anyák a saskarmosra zárt ujjaim alatt. Szóval ez lenne az? Igen ez az "éhezés csíziója" - ahogy én hívom. 8 hónap után végre újra láttam a mérlegen a 73-mal kezdődő számot.Elkértem Gábortól a fényképezőgépet, úgy látszik atom csapatás lesz a hétvégén, viszonylag jó időt ígérnek. Árpi a héten ütötte Tündérsziklát és Kő-kaput, vérbeli sziklás révén ilyen időben már nem megy terembe edzeni. (Itt kell megemlítenem Árpi elindított blogját, melyen remélem számos osztrák 8A boudlert láthatunk majd tőle a közeljövőben...) Mivel Gábor lebetegedett, hárman vettük hátunkra a Bakony dombságait, Duksa Joci-val karöltve. Joci a Ceüse túrán már letette nálam a névjegyét, biztos voltam hogy lesz bézöl a túrán. Felületes leszek. Péntek.
 Győzelmet jelent a neved!
 tájékozódóba
 Bubb Feri mindig velünk!
 Tatabánya a háttérben kereséséknél.
 Turul
9 órakor elindulunk a Gabona utcából Várgesztesre. Hamarosan a kezdeti napsütést szürkeség váltja fel. Kedvünk fátylasabb lesz mint a Maya a tojás falon, vagy a felhők az égen. A Zserbó 6b választjuk bemelegítőnek, ujjtörős...inkább lefagyunk mint bemelegedünk. Joci OS nekimegy a tőle balra lévő pozitív falnak, mely 6c és a Fekete özvegy nevet kapta. Az eső elkezd csöpögni, pár fogás vizes lesz, kimenekülünk az útból. Oszival beszélgetek kellemeset a Kristály falnál, ma más mászó nincs errefelé. A szitálás abbamarad, átmegyünk a Tojás falra. Nem érzem annyira bemelegedve magam, de sikerül hamar átmozognom a Molyoló Manolo-t, leereszkedek a standból és azonnal megyek neki elölben. Beakasztom a standláncot majd felmászom a fűre. Ücsörgök, ekkor már csöpög az eső ismét, az égiek kegyesek voltak hogy megvárták a megmászást. Az eső most már nem szitál, inkább zuhog, elázik a Maya- amit mind mászni akartunk, és a Bumeráng amit flash-elni akartam. Hát ez nem a mi napunk. Kitaláljuk a bétát és kirongyolunk Tatabányára fel a Turul sziklához. Mint mindig most is gyönyörködünk az ősember által is lakott Szelim lyukban. A neten a Turul történelme nagyon megtetszett, illetve a barlangra is találni számos legendát. (Azt is regélik, hogy itt rejtette el Szelim szultán kincseit s azokat mérges leheletű sárkány őrzi. Tény hogy a Szelim-lyuk mélyén kutatás alkalmával Kessler Hubert mérges széndioxidra akadt: ez volna talán a sárkány mérges lehelete?)

Zserbó VII melegítőben elfagyva

béke poraidra
 Magyarország legnehezebb bouldere!
 bicepsz kirakva
Illetve tény hogy ősember szerszámokat és csontvázakat találtak itt, nagyon ajánlom mindig nem csak "mászós" hanem turista szemmel is gyönyörködni a barlangban. Aztán átmegyünk az Eszterházy-kőfülkébe, hol számos kemény természetes vonalú boulder található, esőbiztos. Naplementéig fárasztjuk magunkat, sikerül megmászni egy régebbi projektemet, melyet már biztosan másztak mások is sokan, mi kb. 7A/+ gondoltunk rá és én elneveztem Neandervölgyi-nek.
Egy kis kutyasétáltatás Veszprémben a Betekints völgyben
 és néhány 7C és projekt megnézegetése.
 Árpi és a Mroczna tutaj, Dudaron
Anyukám megvarrja a cipőmet.
Veszprém felé tartva megállunk Zámolyban pár házi sör kedvéért. Otthon a gőzölgő babgulyás fogad minket. Korán fekszünk mert másnapra is tartogatunk még egysmást. Reggel amikor kinézek az ablakon nem volt mosoly az arcomon, pedig én otthon mindig így kelek. Szmötyis, ködös idő, sehol a szombatra ígért nap. Anya megcsinálja mindannyiunknak a szendvicseket, forró kávé vár, reggeli és indulás. Gyökérkefét is teszek a táskába a tisztítás végett, illetve rongyot, hogy majd az elázott fogásokat szárítgassuk. Amikor Gyulafirátót-ot elhagyjuk szinte pár száz méter alatt teljesen megváltozik az időjárás. Kiértünk a felhőből, kék ég és és verőfényes napsütés fogad. Jiiiihhháááá!
 Projektek

a kedvenc őz husika

Dudarra megyünk először ami nagyon kedvemre van a szép időben, Árpi pedig semmiképp nem akar eljönni a Mroczna tutaj megmászása nélkül. Sikerül meggyőznöm, hogy hagyja a simon bétát másra, az én bétámat használja. 2/2 sikerül, s hamarosan a megmászás is eldörren, 5 perc alatt mégegyszer a videó kedvéért. Hangulatunk a tetőfokán, Joci 20 másodpercenként nyomja a Mroczna végét, én sírva nevetek egy farönknek dőlve a napsütésben. Bár kétszer kiborítok a tetejéből, azért siekrül lecsapatni a múltkori projektemet és ezzel egy új Fisrt Ascent-et kap Dudar egy természetes boulder képében. Mroczna tutaj beszállójától nyíl egyenesen fel a mohás nagy zsebekig. Neve: Kathi Béla lett, fokozata 7A+
Kathi Béla, 7A+
Miután Árpi is lecsűrte az ülőt, volt még egy ötlet - amire én most nem akartam rászikkadni- de ő motivált volt. (Mindig hagyok egy bouldert, hogy legyen még miért kijönni és újat mászni)
Az a Kathi direktje, kiugrás a nagy reibungra és onnan egyenesen fel. Kunszt az nem vitás, de jegyezhető és szép! Kathi Béla - annó bodyboulder, most erősember VB-re készül- híres videója (mely a hétvégét is végigzengte) alapján a neve: Nem vagyok buzi!!! -lett, fokozata 7B.
 Gyaloglás Ördög-árokba.
 Az erdő éli életét.
völgyben megrekedt kövek, háttérben a Blitzkrieg tömbbel
 Joci papa tüdőgatyával
Hóvirággal
Dudar-t hátrahagyva Ördög-árokba megyünk. Idén nem égtek túl nagy lázban az emberek, tudtommal évek óta a leggyérebb szezon volt itt. Sok nehezebb út megmászásáról nem tudok, sem kocsikról melyek motivált mászókkal ide jöttek volna.
Egy számomra kiaknázatlan problémát akartam most befejezni, melyen a harmadik mászónap volt ez. Azonkívül hogy megint megtisztítottuk a fogásokat a mohától és kitört még egy lépés, illetve pár fogás tovább alakult - nem történt más. Árpival sikerült kitalálni a végét, egy nehéz lábcserét, az utolsó pár mozdulatot. Nekem megvan az eleje, de pár fellépés és egy komplett nyúlás még mindig hiányzik. Kérlek Patkány szikkadj rá jövőre!
 mikrofogások és lépések
Jobb oldalon lent az élen induló, balra traverzáló boulder.  3 nap és egy hiányzó mozdulat.
"Elöl deszka, hátul léc" "6C+ - 7C+" - belőhetetlen boulder :-)
Miután minden bőrömet odaajándékoztam a pozitív falon lévő mikroperemeknek és a sajgó lábujjaim is visszavonulást fújtak, sétálgattunk még a völgyben egy kicsit, de már nem másztunk. Joci boulderét a BadRiver-t most elöntötte a víz, ez is jövőre lesz esedékes. (biztos furcsa lesz megmászni majd a lekerekített reibungos fogásokon menő bouldert.) Joci barátaival a Leó és Fred környékén néztük végig a naplementét pihengetés, gyönyörködés. Az erdő megnyugtat. Nem is értem azokat az embereket, akik 4 fal között képesek egy hétvégét eltölteni és sajtkukacnak hívják azokat akik minden hétvégén kicsit elmennének valahová. Nagyon sajnálom hogy a Magyar emberek zöme a zöld-del csak a piacon és a virágboltokban találkozik, -Egy kis rezgő-t is tegyen hozzá! -így a Valentin napon.
 VeszprémiEst
Joci hazamegy este, mi pedig a pihenésnek adjuk át magunkat. Az egész vasárnap fetrengéssel tellik, illetve este találkozunk Pistikével. A találkozás célja egyértelmű volt, inni a söröket illetve kideríteni hogy hozza le Pistike jól a két gyerekes családot, a munkát, a külföldi 8A bouldert. Ebben szinte egyedülállóan tiszteletet érdemel, sajnos a budapesti példa meggyalázóan katasztrofális. A barátnőinknek/szüleinknek inkább szégyelljük is elmondani a top mászók hogyan csinálják/ták ezt zömében itthon. Ez az őszinte véleményem, sajnos ez tény bármilyen szar is kimondani- elnézést tudom most sokakat beolthattam. De a jóöreg Pisti másban is elég keményeket üt, ajánlom figyelmekbe! Ratrak SD

Más dolgok is történtek mostanában, amik fontosak voltak a boulderezés történelme szempontjából. Az elmúlt években botrányosan sok lefokozásra került sor, nem csak Svájcban, világszerte. J.Webb szinte mindent lefokozott a nehéz utak közül amivel találkozott, és ezt a már sokak által inflációnak nevezett jelenséget meg akarták állítani. Az elmúlt 10 évben folyamatosan ment az infláció, de az utóbbi években begyorsult. Bezömült a boulder skála. A 8a.nu web-en -mely a boulderezés és sportmászás talán legátfogóbb weboldala - érdekes cikk jelent meg a napokban. Ha a legnehezebb két fokozatot vesszük figyelembe a sportmászásban és a boulderben csak az elmúlt 1 évet figyelembe véve (9b és 9b+, illetve 8B+ és 8C) Akkor kötelesben 3+1 azaz =4 az megmászott utak száma. Ugyanez boulderban 131 és 30 darab= 161 megmászott boulder. (Ha belegondolunk hogy a 8B+boulder felel meg a 9a sportútnak, akkor 9b+ sportútra 9A bouldernek kellene lennie. Elvileg.)
Gioia 8C+ Varazze, Olaszország
Elvileg a 8C+ bouldert csak Ondra és Core érték el a Gioia megmászásával. Namár most megtört a jég és a vállsérülésből felépülve Nalle Hukkataival is megmászta a Gioia-t, mely ha valóban 8C+ akkor a legtöbb megmászóval (három) rendelkező 8C+ lenne a világon, - feltéve hogy finn barátunk megerősíti a fokozatot, melyre egy világ vár tűkön ülve. Larsen írja: -Beszéltünk potenciális 8C+ boulderesekkel, mint Woods, Graham, Robinson, Traversi és mind egyetértettek abban, hogy igen itt lehet az idő a 8C+ os fokozat "meghirdetésére". Szó szerint ezt írják: nagyon reméljük hogy Hukkataival 8C+ fog adni a Gioia boulderre- így a Larssen. Árpival röhögve olvastuk az eseményeket, mint valami nagy világkonferencia, tanakodnak a pro arcok... nagy súly van most Nalle vállán de eddig minden kérdés alól kibújt, sehová (27crags oldalra sem) töltött fel adatot, talán csak a megmászós videó alatti kiírásból tudhatjuk majd meg hogy akkor most valóban bővült-e a boulder skála. Blogján ezt írja: Gioia minden bizonnyal az egyik legnehezebb boulder a világon. Egyértelműen nehezebb mint a legtöbb 8C. A kérdés csak az hogy egy teljes fokozattal? Mert ha úgy döntünk hogy tényleg 8C+, akkor van egy-két másik boulder is ami esélyes lehet a 8C+-ra.- így a Finn. Talán a Hypnotized Minds és a Livin Large lehetnek még esélyesek?

Nalle jogosan inkább ezt írja: Nagy respekt Christian Core-nak amiért megnyitotta ezt a bouldert. De emlékezzünk az út nevére Gioia, angolul 'Joy' - örömöt jelent ugyebár - és számomra ez sokkal többet jelent mint a fokozat.

Ennyi történik mostanában a Bakonyban és a világban. Legalábbis én így látom.